قطعات خودرو

سعید عابدی: طرح شناسه کالا به لحاظ تئوریک درست اما اجرای آن در این شرایط اشتباه است / نمایشگاه‌‌های تخصصی ابزار توانمندی برای توسعه بازار لوازم یدکی خودرو هستند

سعید عابدی نیستانک با اشاره به اهداف نمایشگاه «اتومکانیک خودرو» عنوان کرد: «همگرایی انجمن‌ها و اتحادیه‌های خودرویی، برگزاری همایش و تقدیر از بزرگان این صنف و همچنین معرفی برندهای معتبر جزو اهداف بسیار خوبی است که در صورت محقق شدن آن تمامی اعضای صنف و بازار لوازم یدکی خودرو منتفع خواهند شد. خلاءهای زیادی در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد که بخشی از این خلاءها با برگزاری نمایشگاه‌ها مرتفع خواهد شد.»

 

 

سعید عابدی نیستانک در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو درباره میزان کالای قاچاق لوازم یدکی خودرو بیان کرد: در ابتدا باید تعریف خودمان را از کالای قاچاق مشخص کنیم و پس از آن در این باره صحبت کنیم که چقدر کالای قاچاق لوازم یدکی خودرو در بازار وجود دارد. در حال حاضر اجناسی که پیش از این قاچاق محسوب نمی‌شده‌اند، اگر کد رهگیری نداشته باشند قاچاق هستند و طبیعی است با این تعریف بخش بزرگی از بازار لوازم یدکی قاچاق هستند.

 

بیشتر بخوانید: نمایشگاه‌ها نقش مهمی در معرفی برندهای معتبر

 

وی با اشاره به اینکه کالای قاچاق و بی‌کیفیت دو موضوع کاملا متفاوتی هستند اظهار کرد: برخی کالاهای وارداتی روند قانونی خود را طی کرده‌اند و ممکن است در زمان ورود شخص واردکننده تخلفاتی داشته باشد که با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و اجرای دقیق آن، جلوی این تخلفات گرفته می‌شود. در کل به نظر من ارقام مربوط به کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق که دو مقوله جدا از هم هستند، در کشور دقیق و معتبر نیست.

 

 

این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو اضافه کرد: یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، روشن شدن این موارد و تخلفات پنهانی است و با مشخص شدن آن دولت ذی‌نفع اصلی آن است. در سیستم فعلی شما می‌توانید 100 کالا خریداری و برای ترخیص 20 کالا اعلام کنید اما برای اخذ کد رهگیری باید تعداد کالاها را دقیق اعلام کنید.

 

طرح شناسه کالا به لحاظ تئوریک درست اما اجرای آن در این شرایط اشتباه است

 

عابدی در پاسخ این سوال که طرح شناسه کالا و کد رهگیری تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد بیان کرد: طرح شناسه کالا و کد رهگیری به لحاظ تئوریک طرح درستی است و برای کنترلِ بازار ناگزیر باید این سیستم پیاده‌سازی و اجرا شود. اما مسئله مهم این است که اجرای این طرح بر روی خیلی چیزهای دیگر تاثیر خواهد گذاشت و باید به تاثیرات آن از همه جوانب فکر کرد. در حال حاضر طرح‌های مشابه این مثل مالیات اجرا شده که موجب به هم ریختن بازار شده است. این طرح‌ها در بسیاری از کشورها اجرا شده است اما نکته مهم این است که باید بستر لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی فراهم شود.

 

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی مردم و دانش آنها نسبت به طرح‌ها باید بالا باشد و آموزش لازم را دیده باشند. بدون فراهم کردن مقدمات اجرای طرح‌های اینچنینی به هدف اصلی خود نخواهیم رسید و مشکلات و معضلات بیشتری هم به دنبال خود خواهد داشت. مشخصا در جواب این سوال که طرح شناسه کالا می‌تواند موفق باشد یا خیر باید بگویم در حال حاضر مقدمات این طرح در کشور فراهم نیست. نه اقتصاد ما در وضعیتی است که مردم توان تاب فشارهای جدید را داشته باشند و نه آگاهی و آموزش مردم آنقدر بالا است که آمادگی اجرای سیستم اتوماسیونی شبیه به این را داشته باشند. در نهایت فکر می‌کنم اجرای این طرح به صنف و بازار لوازم یدکی خودرو آسیب زیادی خواهد زد. ممکن است به زور بتوان طرح را اجرا کرد اما بهای بالای آن را هم باید پرداخت کرد.

 

او ضمن تاکید بر این موضوع که مصرف‌کننده نهایی که ذی‌نفع اصلی یا همان stakeholder است را باید در چرخه عرضه درگیر کنیم اظهار کرد: در بحث لوازم یدکی خودرو عامل اصلی و ذی‌نفع اصلی مصرف کننده است و مصرف کننده را در پروسه توزیع باید در جای درستی تعریف کنیم و آموزش‌های لازم را داده باشیم، هر مشکل و خللی در سیستم وجود داشته باشد توسط مصرف کننده کنترل خواهد شد. بر خلاف تمام گفته‌ها در حوزه‌های مختلف، ذی‌نفع را با شبکه توزیع مرتبط نکرده‌ایم و وقتی این اتفاق نیفتد نفع همه این است که کالا را به شکل‌های دیگری عرضه کنند. به عنوان مثال شخصی که برندی را کپی می‌کند دنبال نفع مالی خود است و اگر کسی این تخلف را کنترل نکند این چرخه معیوب ادامه پیدا خواهد کرد.

 

اهمیت استراتژی و اهداف برگزاری نمایشگاه

 

عابدی نیستانک در پاسخ این پرسش که برگزاری نمایشگاه‌ها در معرفی برندهای معتبر و تکمیل عرضه توزیع لوازم یدکی خودرو تا چه اندازه می‌توانند موثر باشند؟ توضیح داد: نمایشگاه همچون رسانه، مجلات، فضای مجازی و … ابزار است و قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنیم که با این ابزرا قرار است چه بکنیم و چه تعریفی از آن داریم و استراتژی‌ها و اهداف ما چه هستند. زمانی که اهداف و استراتژی‌ها درست و اصولی باشند، نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای توانمند برای توسعه بازار لوازم یدکی خودرو و حوزه‌های دیگر خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: بازدیدکنندگان با حضور در نمایشگاه‌ها با برندهای معتبر آشنا می‌شوند، گپ و گفت دارند و در جلسات کارشناسی شرکت می‌کنند و قطعا همه اینها سودمند است و باید برنامه دقیق و روشنی برای این اهداف داشت. اگر اهداف غیر از اینها باشد نمایشگاه‌ها کارکردی نخواهند داشت و عملا به برگزاری و بازیدکنندگان آن باید شک کرد. پیش از در سالیان گذشته دید عمومی مردم این بود که نمایشگاه مکانی تفریحی است اما امروز با هدف‌گذاری درست‌تر این نگاه تغییر پیدا کرده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی موثر برندها در نمایشگاه‌های قطعات خودرو

 

سعید عابدی نیستانک با اشاره به اهداف نمایشگاه «اتومکانیک خودرو» عنوان کرد: همگرایی انجمن‌ها و اتحادیه‌های خودرویی، برگزاری همایش و تقدیر از بزرگان این صنف و همچنین معرفی برندهای معتبر جزو اهداف بسیار خوبی است که در صورت محقق شدن آن تمامی اعضای صنف و بازار لوازم یدکی خودرو منتفع خواهند شد. برگزارکنندگان هر نمایشگاهی باید نفع غرفه‌داران و بازدیدکنندگان را به بهترین شکل تامین کنند. پیش از این در جلسه‌ای با آقایان علیرضا نیک‌آئین و حسن بشارت‌نیا درباره این نمایشگاه و اهداف آن صحبت کردیم و به نظرم اهداف بسیار خوبی را برگزارکنندگان نمایشگاه دنبال می‌کنند و تحقق این اهداف بسیار مفید خواهد بود. خلاءهای زیادی در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد که بخشی از این خلاءها با برگزاری نمایشگاه‌ها مرتفع خواهد شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *