قطعات خودرو

تحلیل نتایج انتخابات / بلوغ فرهنگی صنف و نگاهی به دلایل رای‌آوری نامزدها

دومین دوره انتخابات دهم خرداد ماه 1401 صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران برگزار شد و با فراز و نشیب بسیار به حدنصاب رسید و هیات مدیره منتخب انتخاب شدند.

 

بیشتر بخوانید: برای رفع مشکلات اتحادیه به همفکری همه اعضا نیاز داریم

 

 

بازخوانی نتایج انتخابات به خوبی می‌تواند چراغ راه آینده صنف باشد، صنفی که بیش از 6000 عضو رسمی داشته و در صنایع مختلف از جمله صنعت حمل و نقل، صنعت راه سازی و همچنین عمران تاثیر بسزایی دارد. هیات مدیره چنین اتحادیه‌ای بسیار می‌تواند در سطح اتاق اصناف، وزارت صمت و همچنین در اقتصاد ملی موثر باشد؛ در نتیجه راهیابی به چنین هیات مدیره‌ای می‌تواند برای هر فردی فرصتی برای خدمت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: بزرگان و پیش‌کسوتان، هیات امنای صنف را تشکیل دهند 

 

در این دوره از انتخابات هیات مدیره صنف فروشندگان لوازم یدکی که نزدیک به دو سال پروسه آن به طول انجامید تا هیات مدیره منتخب مشخص شوند، صنف به دو دسته تقسیم شد، عده‌ای که خواستار ماندن بر اصول پیش‌کسوتان و استفاده از ابزار مدرن بوده و طیف دیگری که معتقد به تحول بنیادین در سطح اتحادیه بود، شاید در نگاه کلی تفاوت آنچنانی در وعده‌های داده شده وجود نداشت اما طیفی که از ظرفیت پیش‌کسوتان صنف استفاده کرد، به نظر می‌رسید برنامه مدون‌تری داشته و باید دوره گذار برای صنف در نظر گرفته شود. همین نوع دیدگاه و همچنین نگاه دوستانه و منصفانه به صنف باعث شد تا اقبال بیشتری نیز پیدا کرده و عملا از 7 نفر هیات مدیره منتخب، 6 نفر از این گروه انتخاب شوند. جالب آن‌که نفر هفتم محمدرضا ملاکی نیز بدون در نظر گرفتن جناح‌بندی شکل گرفته، فرزند خوشنام یکی از پیش‌کسوتان صنف است.

 

 

رای به موجودیت اتحادیه

 

 

انتخابات صنف در دهم خرداد عملا رای به موجودیت اتحادیه بود، زیرا اتحادیه را با خطر ادغام مواجه کرده بود و این شایعه نیز در میان افراد پیچیده بود که ممکن است دست‌های پشت پرده‌ای نیز در کار باشد تا صنف از بین برود، همین موضوع باعث شد تا افراد صنف بیش از دور اول به انتخابات اقبال نشان داده و پای صندوق رای حاضر شوند. به گفته محمد جعفرنیا برگزار کننده انتخابات از سازمان صمت استان تهران، 2078 در این انتخابات شرکت کردند که با توجه به واجدین شرایط بیش از یک سوم در انتخابات شرکت کردند که این حدنصاب خوبی برای یک انتخابات صنفی به حساب می‌آید و این اتفاق علی رقم همه اتفاقات روز انتخابات  همچون اختلال در سیستم رای‌گیری، قطعی برق و عدم هماهنگی لازم و همچنین شروع اخذ رای‌گیری با سه ساعت تاخیر، به وقوع پیوسته است. موضوع ابقا صنف باعث ورود رای‌دهندگان اصطلاحا  خاکستری و شاید رای‌های هیجانی نیز شد.

 

 

 

تحلیل آرای اخذ شده

 

 

در میان افرادی که توانسته‌اند به هیات مدیره راه یابند سابقه خانوادگی خیلی پر رنگ به چشم می‌خورد، افشین اصغرزاده، سید امیر احمد نواب کاشانی، اکبرپناهی‌پور و محمدرضا ملاکی نفرات چهارم تا هفتم لیست که به هیات مدیره راه پیدا کرده‌اند هریک به پشتوانه سابقه خانوادگی در این صنف حضور دارند و پدران آنان از کسبه همین صنف بوده‌اند.

 

 

در آرای بعدی نیز می‌توان این موضوع را باز مشاهده کرد، آقایان حمیدرضا نیک‌آئین که در انتخابات هشتم شده و نوید حبیبی که یازدهم شده از سابقه خانوادگی در این صنف برخوردار هستند.

 

 

رای بلبرینگ فروشان

 

 

به نظر می‌رسد در انتخابات صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران رای بلبرینگ فروشان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با نگاهی به آرای اخذ شده این موضوع بار دیگر بر آن تاکید می‌شود، ناصر سبزیان، اکبرپناهی‌پور و حمیدرضا حبیب دولابی که به ترتیب رتبه‌های دوم، ششم و دهم را کسب کرده‌اند افراد شاخصی هستند که در رسته بلبرینگ فعالیت داشته و نشان از عمق حضور این رسته در بین اعضا دارد.

 

 

چرا سید احمد طباطبایی

 

 

سید احمد طباطبایی در این انتخابات جایگاه سوم را با تعداد آرای 960 رای کسب کرده است، او به نوعی نماینده اصلی بخشی از صنف بوده و اصالتا آذری زبان، آذری زبان‌ها بخش زیادی از صنف را تشکیل می‌دهند، او سال‌ها عضو شورای بزرگ‌ترین پاساژ چراغ برق بوده و فعالیت‌های درخوری را در این پاساژ انجام داده است، همین موضوع او را یکی از پیشتازان این انتخابات قرار داد.

 

 

نواندیشان و پیش‌کسوتان

 

 

ائتلاف نواندیشان و پیش‌کسوتان باعث شد افرادی که هریک از آن‌ها به نوعی قابلیت و از استعداد بالقوه‌ای در میان صنف برخوردار بودند را راهی هیات مدیره کند، این موضوع در واقع نشان داد علاوه بر قابلیت‌های بالقوه‌ای که برای هریک از اعضا ذکر شد، همبستگی این افراد، تدوین برنامه جمعی برای اداره هیات مدیره و همچنین حمایت پیش‌کسوتان هیات مدیره، باعث شد تا این اعضا جسارت ارائه برنامه پیدا کنند و به عنوان هیات مدیره منتخب انتخاب شوند، اگر گروه نواندیشان و پیش‌کسوتانی وجود نداشت مانند اعضای مستقلی همچون محمدرضا آل‌هاشم، قربان زاده، این اعضا نیز راهی به هیات مدیره پیدا نمی‌کردند، همبستگی و اتحاد و همچنین ارائه برنامه منسجم باعث شد تا گروه نواندیشان و پیش‌کسوتان با فاصله معنادار به اتحادیه راه یابند و قابلیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل شده و عملا مورد استقبال اعضای صنف قرار بگیرند.

 

 

ریاست سید احمد حسینی

 

 

سید احمد حسینی به عنوان تنها حقوق‌دان بین نامزدها و کسوت مشاوره حقوقی اتحادیه در سال‌های گذشته او را تبدیل به فردی کرد که می‌تواند از حقوق اعضای صنف دفاع کند، سرلیستی در گروه نواندیشان و پیش‌کسوتان عامل دیگری برای رای آوری او بود، او با اختلاف معنا دار یکی از دو نفری است که بیش از 1000 رای کسب کرده و تنها کسی است که بیش از 50 درصد شرکت کنندگان به وی رای داده‌اند. همین امر نشان از آن دارد که او می‌تواند به پشتوانه رای بالای خود تغییرات بنیادینی را ایجاد کند. سید احمد حسینی جوان‌ترین رئیس اتحادیه بعد از انقلاب اسلامی بوده و با استفاده از پتانسیل جوانی، دانش فنی و حقوقی به خوبی می‌تواند از ریاست خود به نفع صنف استفاده کرده و بهره لازم را ایجاد کند.

 

 

کارنامه

 

 

این انتخابات نشان داد کارنامه هر فرد برای او در رای آوری می‌تواند موثر باشد.

 

 

سید احمدحسینی با داشتن حسن سابقه وکالت، اخلاق بسیار ممتاز و همچنین بدون سابقه خانوادگی و با شاگردی در این صنف به مرحله‌ای رسیده که فروشنده و تولیدکننده شده است.

 

 

ناصر سبزیان اگرچه با سال‌ها کار دولتی وارد این صنف شده است اما عملکرد او در حوزه مالیات تاثیر بسزایی در انتخاب او به عنوان یکی از هیات مدیره است.

 

 

سید امیر احمد نواب کاشانی سابقه خوبی در اداره شورای پاساژها داشته و به نوعی یکی از معتمدین چراغ برق به حساب می‌آید.

 

 

محمدرضا ملاکی نیز با سابقه مدیریت کمیسیون اقتصادی توانسته با گرفتن حق صنف در مذاکره با دولت و ارگان‌ها تاثیر بسزایی در پیشبرد امور صنف داشته باشد.

 

 

کارنامه افراد و خدمت در عرصه‌های دیگر برای صنف باعث شده تا در میان صنف از اعتبار خاصی برخوردار شوند، از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در رای آوری افراد آراستگی و خوش اخلاقی آن‌ها است، که نمونه بارز آن اکبرپناهی‌پور، سید احمد حسینی و محمدرضا ملاکی هستند.

 

 

 

گفته پایانی

 

 

نباید فراموش کنیم انتخاب جناحی نشان از رشد و بلوغ صنف داشته و ربطی به حجم تبلیغات ندارد، صنف با درک گذشته و اختلاف بین اعضای هیات مدیره فعلی دریافته بودند اگر اتحاد لازم در میان اعضای هیات مدیره نباشد قطعا اتفاقاتی که در دوره گذشته رخ داد باز هم تکرار شده و انتخابات افرادی که با یکدیگر ائتلاف کردند به نفع صنف خواهد بود.

 

 

حرکت قابل تاکید و شایسته صنف این است که پس از انتخابات و با مشخص شدن اعضای هیات مدیره منتخب اولین نفری که به آن‌ها تبریک گفت از گروه مقابل بود و بعد بیانیه جمعی آن‌ها نیز منتشر شد، همین حاکی از اتحاد صنف بوده و تاکیدی بر پایان رقابت و آغاز همکاری و همدلی بوده که باید این نوع از مشارکت اجتماعی و بلوغ فکری صنف به همه ارکان جامع بزرگ ایران نیز تسری داده شود.

 

 

توپ در زمین دولت و اتاق اصناف

 

 

بر کسی پوشیده نیست تغییر نگاه دولت به اصناف می‌تواند از همه جنبه‌ها می‌تواند برای کشور مفید باشد و این بلوغ فرهنگی، همبستگی مثال زدنی و شایسته سالاری صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران الگوی مناسبی برای همه جامعه ایران است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *